Asertivitatea – sau cum sa comunicam mai eficient cu cei din jur

Acest tip de comunicare se refera la acel mod de a exprima ideile care reuseste sa:

– ia in considerare nevoile celorlalti

– sa exprime direct si eficient nevoile noastre

– sa mentina o relatie interpersonala eficienta.

Voi vorbi in acest articol despre beneficiile de a sti ce inseamna asertivitatea si cum sa o folosim astfel incat recompensele obtinute sa ne imbunatateasca calitatea vietii.


Folosirea comunicarii asertive ne va folosi in trei directii principale:
1. crearea si mentinerea unor relatii interpersonale de lunga durata si eficiente
2. obtinerea a cat mai mult din mediu si de la ceilalti
3. executarea sarcinilor care nu ne plac sau pe care nu vrem sa le facem cat mai putin.

Desigur ca in tipurile de comunicare vom intalni si aspecte pasive dar si aspecte agresive. Comunicarea atat cu pasivitate cat si cu agresivitate, desi pot fi de folos uneori, cu siguranta ca nu ne ajuta pe termen lung. Asta in principal pentru ca vor duce la izolare sociala dar si la stricarea relatiilor interpersonale.


Vom vorbi in continuare despre aspecte verbale, nonverbale si consecinte ale acestor trei tipuri de comunicare, astfel incat sa va fie usor sa le diferentiati, recunoaste si sa selectati din ele pe acela care va ajuta sa va indepliniti obiectivele de comunicare.

Aspecte non verbale:
a. pasivitatea
Privirea este îndreptată în jos sau în altă parte
Postura corporală este rigidă, nu îşi priveşte interlocutorul în ochi
Gesturile sunt sărăcăcioase, mişcarea mâinilor se face în apropierea trunchiului
Distanţa este foarte mare
Răspunsurile sunt întârziate
Volumul vocii este foarte scăzut, monoton
b. agresivitatea
Interlocutorii agresivi se uită foarte ţintit la cei cu care discută
Postura este rigidă, tensionată
Mişcările mâinilor sunt foarte rapizi, directive
Distanţa dintre cei doi este foarte mică
Volumul vocii este foarte ridicat şi foarte rapid
c. asertivitatea
Menţinerea contactului vizual cu interlocutorul
Interlocutorii stau faţă în faţă
Postura celor doi este una relaxată
Distanţa este una relativ apropiată
Răspunsurile sunt date fără ezitări în momentul în care unul dintre cei doi au terminat ce aveau de spus
Volumul vocii este potrivit fără a fi prea sus sau prea jos

Consideraţii privind aspectele non-verbale
Comportamentele non-verbale descrise anterior trebuie apreciate în termeni relativi, uneori cele trei tipuri de mesaje fiind asociate cu alte forme ale comportamentului non-verbal;
Când comportamentele non-verbale nu coincid cu mesajul transmis verbal se poate instala confuzia;
Este important ca aceste comportamente non-verbale să fie interpretate luând în considerare contextul cultural;
Comportamentele non-verbale arată ca modul în care este transmis un mesaj este uneori mai important decât mesajul însuşi.

Aspecte verbale:
a. pasivitatea:
este un comportament verbal in care nevoile personale nu sunt satisfacute, in timp ce nevoile celorlalti sunt satisfacute
Implica:
1. esec in exprimarea nevoilor proprii
2. exprimare indirecta a nevoilor, asteptarilor si emotiilor
b. agresivitate
– un comportament verbal care implica ne-luarea in seama a dorintelor celorlalti, in timp ce nevoile noastre sunt indeplinite. Nu presupune compromis.
– nu implica exprimare nevoilor, a emotiilor si a expectantelor si nu este acceptabil social
c. asertivitate
– este acel comportament verbal care presupune luarea in seama a nevoilor si dorintelor celorlalti in acelasi timp satifacandu-ne si dorintele sau nevoile noastre.
– implica compromis si este acceptabil social

Consecinte ale comportamentului pasiv
– ceilalti sunt multumiti ca nevoile lor sunt satisfacute
– ceilalti nu mai au asa de mult respect pentru mine
– ceilalti nu au incredere in mine sa fiu sincer
– ceilalti ma trateaza ca pe un „pres”
– ma astept ca lumea sa fie neprietenoasa si sa nu le pese; ma astept sa fie dezinteresati de nevoile mele, ma astept ca nevoile mele sa nu fie indeplinite
– ma astept ca ceilalti sa ma controleze, si nu ma astept sa imi indeplinesc obiectivele
Emotional voi simti: frica, furie, tristete
Comportamental voi evita situatiile problematice.

Consecinte ale comportamentului agresiv
– ceilalati sunt furiosi ca nevoile lor nu sunt indeplinite si ma privesc cu frica
– ceilalti se simt motivati sa ma trateze la fel sau imi evita prezenta
– ma astept ca lumea sa fie ostila si sa nu le pese
– ma astept ca ceilalti sa nu imi ia in considerare nevoile
– cred ca trebuie sa imi controlez mediul
– ma astept sa imi indeplinesc toate obiectivele
– Emotional voi simti furie si frica
– Comportamental voi avea o abordare negativa

Consecinte ale comportamentului asertiv
– ceilalti sunt multumiti ca nevoile lor sunt luate in considerare
– ceilalti ma privesc cu respect si sunt motivati sa ma trateze in acelasi mod
– ceilalti imi cauta compania
– ma astept ca lumea sa fie prietenoasa si ca ceilalti sa ma ajute in indeplinirea asteptarilor mele.
Ma astept sa imi indeplinesc obiectivele si cred ca am control asupra mediului meu.
Emotional voi simti multumire, satisfactie un sentiment de bine si comportamental voi avea o abordare pozitiva.

Avand toate aceste aspecte in minte, este acum usor sa observati si sa diferentiati anumite stiluri de comunicare. Ceea ce este important de retinut este faptul ca toate acestea pot interveni in comunicare la un anumit moment dat.

Aceasta inseamna ca atunci cand ne dorim ca relatiile interpersonale din jurul nostru sa functioneze pe termen lung, atunci cand ne dorim sa obtinem anumite lucruri si sa mentinem relatii personale eficiente comunicarea asertiva este cea mai buna cale catre indeplinirea acestui scop.

Din pacate o folosire pe termen lung a comunicarii pasive sau agresive se poate insoti si de emotii negative – anxietate, depresie, furie etc – ceea ce ne va dauna pe termen lung. Daca va recunoasteti in stilurile de comunicare pasive si agresive si simtiti emotii negative atunci cand sunteti pusi in fata unei situatii dificile de comunicare, recomandarea mea este sa apelati la cateva sedinte de psihoterapie cognitiv comportamentala. Impreuna cu un psihoterapeut veti afla cu exactitate ce se intampla in mintea si corpul dvs atunci simtiti aceste stari, iar apoi veti reusi sa invatati, impreuna cu psihoterapeutul, sa controlati emotiile negative dar si sa comunicati mult mai eficient.

Daca nu locuiti in Bucuresti sau va este greu sa ajungeti la cabinet, va puteti inscrie in aplicatia online www.gandestesanatos.ro – aici inscrierea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite si ele va pot ajuta sa intelegeti mai bine de ce apar dificultati in comunicare si veti invata impreuna cu psihoterapeutul dvs cum sa le faceti fata cat mai bine si sa reusiti sa va bucurati de relatiile dvs sociale cat mai mult!

Irina Paraschiv

Psihoterapeut

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro