7 strategii de gestionare imediată a emoțiilor intense

7 strategii de gestionare imediată a emoțiilor intense

Câteodată emoțiile noastre pot să fie copleșitoare, iar în acele momente să ne fie destul de greu să accesăm componenta ratională a minții noastre.

O strategie eficientă în aceste momente de tensiune emoțională poate să fie “grounding”-ul (o strategie de coping, de a face față mai ușor unei situații dificile). Această strategie este concepută cu scopul de a ne ajuta să ne conectăm imediat la momentul prezent și de a face față intensității emoționale crescute, care ne creează disconfort.

Mai mult, “grounding”-ul este o practică care ne poate ajuta să ne detașăm de amintiri neplăcute, gânduri negative disfuncționale sau de emoțiile copleșitoare, deci focusul cade pe momentul prezent.

În general, atunci când ne gândim la tehnicile de “grounding”, ne gândim la ancorarea în momentul prezent folosindu-ne de cele cinci simțuri: miros, auz, văz, gust, tactil.

Următoarele exerciții folosesc distrageri mentale pentru a ne ajuta să ne redirecționam atenția de la emoțiile supărătoare și să ne reancorăm în momentul prezent: 

  1. Ține-ți mâinile în apă – focalizează-te pe temperatura apei (poți folosi apa caldă întâi, apoi poți trece la apa rece), pe cum se simte ea pe degetele tale, pe palme, pe dosul palmei. Simți apa la fel pe fiecare din aceste părți ale mâinilor?
  2. Pune mâna pe lucruri care sunt în apropierea ta – focalizează-te pe culoare, textură, greutate. Ce simți atunci când pui mana pe acel lucru? Este el greu sau ușor, cald sau rece?
  3. Respiră adânc – simte fiecare respirație care îți inundă plămânii și focalizează-te pe inspirație și expirație.
  4. Gustă un fel de mâncare sau băutură – ia bucăți mici și încearcă să te conectezi cu ceea ce simți. Ce gust are mâncarea ta? Ce miros simți?
  5. Ține în mână un cub de gheață – Cum se simte la atingere? Cum se schimbă senzația pe care tu o simți atunci când cubul începe să se topească?
  6. Folosește numerele și matematica – chiar dacă nu ești o persoana căreia îi place matematica, aceasta ne poate ajuta să ne reechilibrăm. Încearcă să numeri înapoi de la 100 sau alege un număr mare și încearca să numeri din 2 în 2, din 4 în 4 crescător sau descrescător.
  7. Fă o listă cu favorite – alege 3 favorite din diferite categorii precum mâncare, băutură, cântece, cărți, locuri în care ai fost.

Ancorarea în simtiri este un exercițiu personal, ceea ce înseamnă că dacă un exercițiu funcționează pentru o persoana, nu este 100% garantat că va funcționa pentru alta.

Nu căutați locul sau situația perfectă pentru a practica aceste tehnici, ancorarea în simțuri poate fi făcută oriunde și oricând, deci când vă simțiți copleșiți de emoții sau sunteți la limita escaladării unui conflict, puteți să puneți în practică oricare dintre aceste strategii.

Dacă aveți nevoie de sprijin în ceea ce privește problemele cu care vă confruntați, vă așteptăm cu drag la cabinetele noastre din București sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii puteți accesa pagina de Contact a site-ului și puteți realiza o programare.

NOU! Accesați gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GândeșteSănătos din AppStore și GooglePlay. Dacă doriți și interacțiune cu un psiholog vă puteți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Larisa Paul

0737 039 446

larisa.paul@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro