Cinci obiceiuri pentru echilibru in viata emotionala

Cinci obiceiuri pentru echilibru in viata emotionala

Obiceiurile sunt acele comportamente pe care, prin intermediul repetitiei, am ajuns sa le realizam automat si cu foarte putin sau chiar fara efort.

Obiceiurile zilnice mici si mari vorbesc despre directia vietii noastre mai mult decat intentiile marete  declarate, dar practicate sporadic. Din acest motiv este benefic sa cultivam in mod constient si intentional obiceiuri care ne ajuta sa atingem obiectivele pe termen lung.

Iti propun in cele ce urmeaza cinci obiceiuri care sustin sanatatea emotionala, atat de importanta pentru fiecare dintre noi:

1. Tine un jurnal. A scrie intr-un jurnal ne ajuta sa ne organizam viata interioara, sa ne constientizam temerile si reactiile in diverse situatii, sa observam ce ne activeaza, ce ne aduce liniste. Chiar si gandurile  anxiogene care par de neinvins si fac adesea ravagii in mintea noastra – acelea care iti dau o stare de panica, puse pe hartie devin mici cat literele care le formeaza. Chiar daca sunt inca urate, sunt mult mai usor de gestionat.

2. Fa miscare. Asa cum sunt convinsa ca stii, sportul are multe beneficii. In ceea ce priveste sanatatea emotionala, sportul ajuta la scaderea tensiunii musculare si, prin cresterea ritmul cardiac, ridica nivelul serotoninei si al altor substante care ajuta la diminuarea anxietatii.

3. Realizeaza un program care sa imbine necesitatile si placerile si urmeaza-l in cat mai mare masura. Lipsa activitatii si plictiseala nu sunt nocive in cantitati mici, dar chiar cea mai echilibrata persoana, privata de activitate, va deveni in timp demotivata si posomorata. Din acest motiv a avea un program pentru ziua urmatoare ne da o senzatie placuta de ordine si control asupra timpului nostru. Oricand bifezi o activitate din program vei simti o mica sau mai mare senzatie de satisfactie. 

4. Descopera care sunt activitatile care iti aduc implinire si adauga-le in programul tau. Fiecare dintre noi avem un sistem de valori, iar cand actionam in concordanta cu acesta resimtim satisfactie si chiar implinire. Gandeste-te care sunt acele lucruri care dau sens vietii, din perspectiva ta, iar apoi care ar fi  actiunile incarcate de semnificatie ce decurg din acestea? Ce anume, chiar daca te-ar obosi, ar merita efortul? Raspunsul acestor intrebari nu este mereu clar de la inceput. Este posibil sa ai nevoie sa incerci mai multe variante pana gasesti ce este potrivit pentru tine.

5. Practica recunostinta. Au fost realizate numeroase studii care arata ca practicarea unei atitudini de recunostinta are un puternic efect pozitiv asupra starii emotionale, in special cand este sustinuta pe termen lung. Te provoc sa notezi in fiecare zi cinci lucruri pentru care esti recunoscator. Nu este necesar sa fie mereu ceva nou sau neobisnuit, deoarece nu ni se intampla in fiecare zi lucruri extraordinare. A practica recunostinta se refera la a gasi si a te bucura de micile aspecte pozitive sau functionale din viata de zi cu zi – incepand de la prezenta unor persoane dragi aproape de tine, la slujba care iti asigura cele necesare, pana la chestiuni de baza, cum sunt apa curenta sau electricitatea. Intreaba-te ce anume, prin simpla prezenta, iti face viata mai frumoasa sau mai usoara. Sau altfel spus, ce anume, daca ar lipsi, ar duce la neplaceri sau greutati?

Formarea unor obiceiuri benefice necesita timp, rabdare si strategii potrivite. Din acest motiv te-as incuraja, daca doresti sa iti formezi noi obiceiri sanatoase, sa incepi prin a formula un plan de actiune si a realiza schimbari mici pe care sa le sustii pe termen lung. In timp, efortul tau va fi din ce in ce mai mic, dar roadele din ce in ce mai constante.

Daca ai nevoie de ajutor in realizarea acestui plan, te așteptăm cu drag la cabinetele noastre din București sau Cluj. În caz că nu poți ajunge, intră pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poți accesa pagina de Contact a site-ului și poți realiza o programare.

NOU! Accesează gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GândeșteSănătos din AppStore și GooglePlay. Dacă dorești și interacțiune cu un psiholog te poți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Sandra Voicu

0729.007.831

sandra.voicu@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro

(Photo credit: Hannah Olinger for Unsplash)