Controlul asupra panicii cu ajutorul tehnicilor de autoajutorare

Controlul asupra panicii cu ajutorul tehnicilor de autoajutorare

Atacurile de panică reprezintă una dintre cele mai frecvente nemulțumiri asociate anxietății în toate culturile. Estimările sugerează că unul din trei oameni se va confrunta cu un atac de panică la un moment dat în viață. Pentru cei care se confruntă cu ele, atacurile de panică sunt deseori considerate cel mai deranjant dintre toate simptomele anxietății. Caracterizate prin perioade de frică intensă sau teamă, atacurile de panică apar brusc, adesea fără niciun avertisment. Persoana resimte un sentiment de groază, de sufocare, ba chiar are impresia că va muri. Gânduri precum „înnebunesc” sau „îmi pierd mințile” sunt frecvente. De asemenea, apar și o serie de senzații fizice deranjante (ritm cardiac accelerat, transpirație, tremurat, insuficiență respiratorie, amețeală, greață, amorțeală). Relatările despre dureri în piept sunt și ele des întâlnite, fapt care îi face pe oameni să creadă că suferă de un atac de cord. În mod ironic, unele senzații fizice normale și inofensive declanșează adesea un episod de panică. Persoana poate interpreta o mică înțepătură, durere sau spasm ca pe un atac de inimă iminent, fapt care chiar poate duce la unul.

Este binecunoscut faptul că atacurile de panică și tulburarea de panică pot fi tratate eficient cu psihoterapie cognitiv-comportamentală și medicație (doar la nevoie). Cu toate acestea, o serie de tehnici de ajutorare îi poate ajuta pe cei care se confruntă cu panica să și-o reducă și să și-o gestioneze.

De foarte multe ori, observ în rândul celor care se confruntă cu aceste probleme emoționale că fie nu au informațiile necesare despre ce înseamnă atacurile de panică și anxietatea, fie dețin informații incorecte și/sau incomplete. Acest lucru, din păcate, le accentuează și mai puternic simptomele, deoarece își fac tot felul de scenarii referitoare la ce este normal sau anormal să simtă și să li se întâmple. A înțelege ce sunt atacurile de panică, de ce se produc și cum pot fi ele depășite poate avea o mare putere terapeutică. Acesta este și motivul pentru care consider că următoarele informații sunt importante pentru gestionarea anxietății.

1. Panica nu a omorât niciodată pe nimeni. Durerile din piept, incapacitatea de a respira și furnicăturile sunt doar niște reacții chimice care modifică procesele fiziologice din corp. Prin urmare, nimeni nu face un atac de cord, nu se sufocă, nu leșină, chiar dacă aceasta este impresia pe moment.

2. Atacurile de panică sunt scurte. Tulburarea asociată atacurilor de panică ajunge la apogeu, de regulă, în 10 minute. De fapt, episoadele de panică în general se calmează după câteva minute. Asta nu înseamnă că persoanele nu vor simți efectele mult timp după ce s-a terminat atacul. Mulți oameni relatează că s-au simțit rău sau deranjați vreme de 30 până la 60 minute după aceea. Dar ce e mai rău, în realitate, trece repede.

3. Un atac sau două NU înseamnă o tulburare psihiatrică. Dacă cineva are periodic un atac, asta nu înseamnă că respectiva persoana e nebună sau menită să aibă o viață plină de atacuri imprevizibile de panică. Reamintiți-vă că până la o treime dintre oameni au un atac la un moment dat în viață, dar mai puțin de 3% dezvoltă o tulburare de panică.

4. Conștientizați declanșatorii panicii. Oameni, locuri sau lucruri diferite declanșează atacuri pentru oameni diferiți. Încercați să conștientizați ce anume vi le produce, care este momentul zilei în care apar, când sunt mai intense, etc.

5. Tratamentul funcționează. Vestea bună este că există tratamente eficiente pentru panică atunci când începe să vă afecteze viața cotidiană. Pe lângă o serie de tehnici de autoajutorare, inclusiv cele amintite aici, dar nu numai, rămâne disponibilă psihoterapia și medicația pentru anxietate (administrată doar la nevoie).

Ca și concluzie, nimeni nu trebuie să își petreacă restul vieții încercând să preîntâmpine următorul atac de panică, de vreme ce există nenumărate opțiuni privind vindecarea și recâștigarea echilibrului emoțional. Depinde de fiecare în parte, ca la nevoie să opteze pentru variantele acestea.

Dacă aveți nevoie de ajutor și nu reușiți pe cont propriu să depășiți momentele de panică, iar ele vă afectează funcționarea de zi cu zi, vă așteptăm la cabinetele noastre din București sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii puteți accesa pagina de Contact a site-ului și să realizați o programare.

NOU! Accesați gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GândeșteSănătos din AppStore și GooglePlay. Dacă doiți și interacțiune cu un psiholog vă puteți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu

0746 211 896

ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro