Cum putem ajuta pe cineva drag să facă faţă dificultăţilor emoţionale?

Cum putem ajuta pe cineva drag să facă faţă dificultăţilor emoţionale?

Nu este un lucru necunoscut acela că în prezent prevalenţa tulburărilor emoţionale este foarte ridicată, contextul actual favorizând apariţia şi menţinerea acestora. Fie că suntem noi cei afectaţi, fie că este afectată o persoană dragă, calitatea vieţii noastre este afectată.

În cazul în care o persoană apropiată nouă suferă, provocarea este reală. De ce anume este nevoie pentru a trece cu bine peste o asemenea probă şi de ce nu, de a învăţa şi a creşte de pe urma unei experienţe similare?

Pentru a fi la adăpost de surmenajul care intervine, în mod firesc, în urma interacţiunii cu o persoană apropiată ce suferă de o tulburare emoţională, este necesar să fim informaţi: încearcă să afli cât mai multe informaţii validate ştiinţific despre problema cu care se confruntă persoana dragă şi foloseşte-te de empatie ca principală armă; a încerca să înţelegem ce simte şi ce gândeşte persoana afectată ne face viaţa mai uşoară atât nouă, cât şi persoanei în cauză. Printre cele mai comune semne ale afectării psihologice se enumeră: retragerea socială, schimbări ale programului de somn şi ale obiceiurilor alimentare, neglijenţa în ceea ce priveşte igiena personală, abuzul de substanţe şi relaţiile conflictuale.

Deoarece se întâmplă adesea ca membrii familiei să fie ,,în prima linie” atunci când vine vorba de ajutorul acordat persoanei afectate, este necesar ca aceştia să îndrume persoana spre ajutor specializat: nu ezita să însoţeşti persoana la programările făcute la medicul psihiatru, de exemplu, sau oriunde este nevoie să fie însoţită.

Precum se întâmplă adesea, şi în această situaţie comunicarea este cheia. Este recomandată comunicarea îngrijorării fără exagerări, într-un limbaj care să nu inducă vinovăţia; foloseşte-te de schimbările pe care le vezi şi foloseşte exprimări precum: ,,Am observant că eşti mai trist/ă în ultima vreme.” sau ,,Am observat că nu îţi acorzi aceeaşi atenţie ca de obicei.” De asemenea, nu o lua personal. Înţelege că emoţii precum furia, oricât ar fi de disfuncţionale, sunt modalităţile persoanei de a-şi manifesta suferinţa şi nu spun nimic despre noi ca persoană.

Învaţă, de asemenea, să ai grijă de tine de-a lungul drumului şi să setezi limite; nu ezita să-i comunici persoanei când comportamentul ei este greşit; fă asta într-un mod care subliniază disfuncţionalitatea comportamentului, nu inadecvarea ei/a lui ca persoană. De asemenea, nu prelua responsabilitatea pentru bunăstarea emoţională a persoanei iubite; mai degrabă îndrum-o spre ajutor specializat şi spune-i că nu este singură pe acest drum: există persoane cu pregătire specială pentru probleme similare, fie că este vorba de psiholog sau de psihiatru.

Sper ca aceste informaţii să te ajute să ai o viziune mai limpede asupra modului în care putem ajuta pe cineva drag care are dificultăţi emoţionale, iar dacă ai nevoie de ajutor din partea psihologului, te așteptăm cu drag la cabinetele noastre din București sau Cluj. În caz că nu poți ajunge, intră pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poți accesa pagina de Contact a site-ului și poți realiza o programare.

NOU! Accesează gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GandesteSanatos din AppStore și GooglePlay. Dacă dorești și interacțiune cu un psiholog te poți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Anca Nemțeanu

0744.583.945

anca.nemteanu@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro