Cum sa gestionam relatia cu oamenii negativisti din viata noastra

Cu totii avem in viata noastra persoane care parca sunt mereu axate pe a vedea lucrurile intr-un mod negativist. Ii recunoastem pentru ca sunt cei dintr-un grup care vor spune: “Asta nu va merge”, “E prea greu!”, “Ar fi fost mai bine daca nu procedam in felul acesta…” etc. Sunt acele persoane care au tendinta de a critica si de a evalua negativ fie alte persoane, fie anumite situatii sau cele care insista ca parerea lor este cea corecta, desi le explicam ca noi dorim sa procedam diferit. Multe persoane care se comporta astfel sunt evitate sau ceilalti ii eticheteaza ca fiind cei “pesimisti” sau “negativisti” din grup.

Ce facem atunci cand oamenii negativisti, care critica in mod constant fie situatii, fie comportamentele noastre, sunt persoane apropiate, cu care avem relatii stranse zi de zi; asa cum ar fi parinti, rude, prieteni apropiati sau colegi de munca?

Intalnesc des in practica mea persoane care imi cer ajutorul in a comunica mai bine cu parinti, parteneri de viata sau colegi de munca, iar asta pentru ca indepartarea de acestia nu ar fi deloc o solutie buna pe termen lung. In acelasi timp, contactul constant cu persoane negativiste duce de multe ori la sentimente de frustrare, furie sau chiar anxietate. In multe situatii, relatiile cu aceste persoane sunt mult afectate.

In acest articol imi propun sa detaliez cateva modalitati despre care am aflat ca functioneaza foarte bine in a ne gestiona emotiile negative, dar si relatia cu persoanele negativiste.

1. Decatastrofeaza. In primul rand incearca sa decatastrofezi faptul ca acea persoana face acest comportament, iti spune anumite lucruri negative, ca persista intr-un comportament despre care i-ai spus ca te deranjeaza. E chiar cel mai rau lucru care ti se poate intampla? E un comportament pe care nu il poti suporta? Desigur ca nu! E foarte neplacut, cu siguranta ca viata ta sau relatia voastra ar fi mai usoara sau mai linistita daca acea persoana nu s-ar comporta asa, insa cu siguranta ca e un comportament reparabil, gestionabil si unul care la un moment dat dispare, se opreste.

2. Contracareaza cerinta rigida ca acea persoana sa nu mai procedeze in acel mod. Desigur ca toti ne-am dori ca ceilalti sa ne trateze corect, cinstit si sa aiba o atitudine potrivita (cel putin din punctul nostru de vedere), dar din pacate acest lucru nu e mereu posibil. Sa nu uitam ca fiecare persoana are experiente, valori si principii foarte personale, dezvoltate in anii lui sau ei de experiente, de interactiuni diferite si de intamplari prin care a trecut si care i-au format un mod propriu de a vedea lucrurile. Nu toti gandim la fel si avem aceleasi valori si principii dupa care ne ghidam. De aceea apar pareri diferite, moduri diferite de a face lucrurile.

Desi cu siguranta ca ne-ar fi mai usor daca toti am accepta aceste diferente, uneori nu tine doar de noi. Ceilalti nu ar trebui sa se comporte intr-un anume fel doar pentru ca noi vrem asta. Nu e rational, logic si nici nu ne ajuta sa cerem si sa credem in mod absolutist acest lucru. O idee buna ar fi sa facem tot ce tine de noi sa acceptam parerea diferita si faptul ca modul celorlalti de abordare este unul particular, dar si ca acea persoana are tot dreptul sa gandeasca diferit, asa cum si noi avem dreptul la a gandi cum ne dorim.

3. Tehnica “discului stricat”. Aceasta tehnica este o metoda comportamentala de a gestiona afirmatiile sau comportamentele negative si ea prespune a raspunde intr-un mod ferm, asertiv si continuu, ca un “disc stricat”, la ce imi spune persoana din fata mea. De exemplu, unei mame care insista sa mananc ce mi-a gatit, desi am anuntat-o in prealabil sa imi doresc sa tin cura de slabire, as putea sa ii spun: “Apreciez ca te-ai straduit sa imi faci aceasta mancare, dar asa cum am discutat mai devreme, eu incerc sa mananc mai sanatos si mai dietetic in perioada aceasta, asa incat voi manca asta in loc.” Astfel, desi nu pot opri ca persoana sa imi spuna lucruri negative sau sa insiste in a-si exprima parerea, pot sa incerc sa gestionez asta, repetandu-mi parerea sau cerinta mea intr-un mod asertiv, politicos, dar continuu, pana acea persoana renunta.

4. Departeaza-te de situatie. Din pacate, sunt si situatii in care aproape nimic de mai sus nu functioneaza. In aceste situatii recomandarea este sa incercii sa iei distanta de acea persoana sau de situatia respectiva. Desi nu putem sa ne evitam prietenii, familia sau colegii de munca, putem incerca limitarea relatiei cu ei in anumite situatii. O solutie care intra aici este si apelarea la ajutorul unui psihoterapeut de familie sau cuplu pentru gestionarea mai buna a relatiilor cu cei din jur.

In concluzie, nu ezita sa apelezi la ajutorul unui psihoterapeut atunci cand observti ca iti este greu sa gestionezi relatia cu cei din jur si ca acest lucru incepe sa iti afecteze functionarea, relatia cu ei sau viata in general.

Un psiholog te poate ajuta sa iti intelegi mai bine reactiile si emotiile, sa ii intelegi pe ceilalti mai bine, dar si sa inveti metode eficiente si practice de a comunica cu persoane dificile sau negativiste.

Te asteptam la cabinetele noastre din Bucuresti sau Cluj, dar daca nu poti ajunge, atunci intra pe www.gandestesanatos.ro. Inregistrarea si primele 3 sedinte-lectii sunt gratuite.

NOU! Acceseaza gratuit primele 3 sedinte-lectii ale platformei de psihoterapie si dezvoltare personala online descarcand aplicatia Gandeste Sanatos din AppStore si GooglePlay. Daca doresti si interactiune cu un psiholog te poti inregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Mult succes!

Psihoterapeut Irina Paraschiv

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro