Există speranță după recădere

Există speranță după recădere

Dacă te afli într-un proces de dezvoltare personală sau terapie, cel mai probabil ai experimentat un moment în care ai realunecat în comportamentele sau în modalitățile de gândire pe care ți-ai propus să le schimbi, nereușind să aplici ce ai exersat săptămâni sau luni la rând. Aceasta este o recădere și este însoțită cel mai adesea de o puternică încărcătură emoțională negativă: stări de frustrare, demotivare, dezamăgire de sine, chiar rușine, tristețe și lipsă de speranță.

Modul în care simțim o recădere are foarte mare legătură cu ceea ce noi gândim despre aceasta. În discuțiile cu clienții am observat că dacă iau în considerare următoarele informații, depășesc mult mai ușor un moment de recădere.

Cel mai adesea nu ai cum să ocolești recăderile.

Învățarea unui comportament nou sau unui mod nou de gândire se realizează într-un proces de încercare și eroare. Cu cât exersăm mai mult, numărul erorilor scade, dar nu există garanția că va ajunge și se va menține la 0. Să ne gândim la modul în care învață un copil să meargă. La început, chiar dacă părinții îl ridică și îi susțin greutatea, o perioadă nu reușește să meargă singur. La un moment dat face un pas sau doi, după care cade. În decurs de câteva zile pașii pe care poate să îi facă singur se înmulțesc. Încă mai cade, dar tot mai rar. Peste câteva luni poate să meargă și să alerge singur fără nicio problemă. Totuși, oare există o garanție că nu va mai cădea niciodată? Poți să cazi și la 3 ani, dupa ce ai deja doi ani experiență de mers, și la 30 de ani!

Recăderea nu înseamnă că nu ești în stare. Înseamnă doar ca într-un anumit moment nu ai reușit să treci un obstacol. Nu este o situație permanentă.

Recăderea nu înseamnă revenire la punctul 0. Impresia multora, atunci când au o alunecare, este că au pierdut tot ce învățasera, tot terenul pe care l-au câștigat și toată munca lor de până atunci a fost în zadar.

În realitate, informațiile pe care tu le-ai acumulat, deprinderile pe care ți le-ai format sau care sunt în decurs de formare nu dispar pur și simplu într-o recădere. Aceasta nu determină uitarea. Dacă nu lași foarte mult timp să treacă, vei putea relua procesul de schimbare de unde l-ai lăsat.

Recăderea este un profesor bun. O recădere conține informații prețioase cu privire la punctul în care te afli și la vulnerabilitățile pe care încă le ai. Analizează situația în care a apărut recăderea. Care au fost factorii externi sau interni care au înlesnit alunecarea ta? Află acest fapt nu ca să îl eviți pe viitor, ci ca să conștientizezi punctele slabe și să le consolidezi. Observă care au fost diferențele dintre sițuațiile în care ai trecut cu bine peste o dificultate și cele în care ai recăzut. Astfel, chiar și pașii greșiți te pot ghida în direcția bună.

Recăderea în sine face mai puțin rău decât gândurile false pe care le credem după ce aceasta are loc. Tratează recăderea ca ceea ce e de fapt – parte din proces! Apoi trage aer în piept și repornește la drum!

Te așteptăm cu drag la cabinetele noastre din București sau Cluj. În caz că nu poți ajunge, intră pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poți accesa pagina de Contact a site-ului și poți realiza o programare.

NOU! Accesează gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GândeșteSănătos din AppStore și GooglePlay. Dacă dorești și interacțiune cu un psiholog te poți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psihoterapeut Sandra Voicu

0729.007.831

sandra.voicu@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro