Învață să fii mai hotărât

Învață să fii mai hotărât

Un volum din ce în ce mai mare de cercetări psihologice indică faptul că un stil pasiv de comunicare contribuie la atacurile de panică ale unor oameni. Întrebarea care se pune este de ce? Se crede că persoanele cu un stil pasiv de comunicare preiau din stresul celorlalți, fără a fi capabili nici măcar să și-l gestioneze eficient pe al lor. Ce înseamnă un stil pasiv de comunicare? Pe scurt, înseamnă că nu ești decis, nu ești asertiv. Asta nu înseamnă că un stil de comunicare pasiv nu e uneori un lucru bun. Comunicatorii pasivi sunt considerați prietenoși, deschiși, abordabili. Dar, la fel ca în cazul multor lucruri de pe lumea asta, moderația este cheia. Uneori, este important să-ți verbalizezi dorințele și nevoile și să nu îi lași pe alții să își pună dorințele și nevoile lor înaintea alor tale.

Iată 10 recomandări pentru a-ți dezvolta asertivitatea:

  1. Evaluează-ți stilul. Înainte de a-ți schimba stilul de comunicare, este important să înțelegi mai bine cum să interacționezi cu alții. Ești defensiv sau te superi când primești critici constructive? Spui mereu da, chiar și atunci când nu ești de acord? Pui sentimentele și nevoile altora înaintea alor tale? Cu cât identifici mai multe comportamente pe care vrei să le schimbi, cu atât vei avea mai mult succes în căutarea unui caracter mai asertiv.
  2. Menține un comportament încrezător. Oamenii respectă încrederea. Prezintă-te ca o persoană stabilă, sigură și puternică. Stabilește contactul vizual. Zâmbește când întâlnești pe cineva pentru prima dată. Îmbracă-te și aranjează-te frumos. Ține spatele drept, mergi cu capul sus. Chiar dacă uneori te simți slab, învins sau disperat, comportă-te ca și cum ai deține controlul pe deplin.
  3. Folosește afirmații cu EU. Acest gen de afirmații transmit oamenilor că ești stăpânul ideilor tale și a comportamentului tău. Afirmațiile cu „tu” pun oamenii în defensivă și te fac să pari ostil și meschin. De exemplu, spune: „Eu nu sunt de acord cu acuzațiile care se aduc”, în loc să spui: „Tu greșești când spui asta despre mine”.
  4. Împărtășește-ți părerea. Este ușor să fii copleșit și frustrat atunci când vorbești cu oamenii cu păreri bine formate (care nu sunt neapărat și corecte). Asigură-te că îți exprimi opinia, chiar dacă nu ești 100% sigur că ai dreptate. Părerile sunt doar păreri. Din acest motiv nu se numesc fapte.
  5. Spune ce vrei și de ce ai nevoie. În general, oamenii nu se pricep să citească în mintea altora. Dacă vrei ceva sau dacă ai nevoie de ceva, spune despre ce este vorba. Nu presupune că persoana cealaltă își va da în cele din urmă seama că ești nefericit și dezamăgit.
  6. Obișnuiește-te cu NU. Este mult mai ușor să spui „da” decât „nu”. Dacă spui „nu”, asta nu înseamnă că nu ai sentimente, că nu îți pasă sau că nu ești empatic. Înseamnă doar că nu ești de-acord cu ceea ce ți se cere. Dacă ți se pare că „nu” este prea răutăcios, încearcă să adaugi un „mulțumesc” la final.
  7. Asigură-te că mesajul tău este auzit și înțeles. Mesajele comunicatorilor pasivi sunt adesea trecute cu vederea și respinse. Dacă ai ceva de spus, repetă până este auzit și conștientizat. Să ignori pe cineva nu este greu. Însă e mai dificil să combați o opinie după ce ai auzit-o integral.
  8. Controlează-ți emoțiile. Oamenii excesiv de emoționali câștigă rareori conflictele. În plus, sunt adesea dați la o parte pe motiv că sunt iraționali și imprevizibili. Dacă descoperi că te enervezi sau că îți vine să plângi când te confrunți cu cineva, scuză-te, ia o pauză de câteva minute și revino-ți. Odată ce ai făcut asta, poți încerca din nou.
  9. Arată-le empatie celorlalți. O persoană care emană empatie și interes este ascultată cu mai mare atenție decât cineva care pare rece și detașat. Dacă ai câștigat atenția cuiva, lupta e și ea pe jumătate câștigată, atunci când vine vorba despre îndeplinirea nevoilor. De asemenea, manifestarea empatiei este o modalitate grozavă de a câștiga noi prieteni.
  10. Nu te lăsa ignorat. Fă-ți prezența cât mai vizibilă pentru ceilalți. Salută oamenii atunci când intră în încăpere. Ridică-te de pe scaun și alătură-te lumii. Vorbește suficient de tare încât să te poată auzi persoana din spatele tău. Nu te teme să strălucești.

Ca o concluzie, deși atacul de panică este unul dintre cele mai frecvente și mai deranjante simptome ale anxietății, vestea bună este că se poate gestiona folosind o varietate de tehnici de autoajutorare. A învăța să fii asertiv te poate ajuta să depășești frica și panica.

Dacă ai nevoie de sprijin pentru a-ți cultiva asertivitatea, te așteptăm la cabinetele noastre din București sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii poți accesa pagina de Contact a site-ului și să realizezi o programare.

NOU! Accesează gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Dacă dorești și interacțiune cu un psiholog te poți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu

0746 211 896

ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro