Timp petrecut online – cât de mult înseamnă prea mult?

Una dintre întrebările adresate adeseori de părinți este legată de timpul pe care îl poate petrece un copil online. Cât de mult înseamnă prea mult?

Academia Americană de Pediatrie și-a revizuit recent directivele din cauza naturii schimbătoare a tehnologiei digitale. Recomandă o oră pe zi în fața ecranului pentru copiii cu vârste cuprinse între doi și patru ani, iar pentru copiii cu vârsta de șase ani și mai mari declară pur și simplu că părinții trebuie să limiteze media digitală. Se spune că presiunea trebuie pusă pe părinți ca să stabilească restricțiile, să monitorizeze tipul de media digitală pe care copiii o folosesc și să stabilească limite consecvente asupra tipurilor de materiale mass-media și a timpului petrecut folosindu-le. De asemenea, Academia Americană de Pediatrie susține că părinții ar trebui să se asigure că mass-media nu ia locul somnului, activității fizice și altor comportamente sau obiceiuri esențiale pentru sănătate.

Toate dovezile indică faptul că preadolescenții se confruntă cu perioade îngrijorătoare de timp petrecute zilnic în fața ecranului.

Un raport Ofcom privind consumul media în Regatul Unit, de exemplu, a estimat că cei cu vârste cuprinse între trei și patru ani petrec trei ore în fiecare zi în fața unui ecran. Acesta se ridică la patru ore pentru copiii cu vârste cuprinse între cinci și șapte ani și patru ore și jumătate pentru copiii cu vârste cuprinse între opt și unsprezece ani.

Un studiu recent a constatat că, în medie, copiii petrec aproximativ 17 ore pe săptămână în fața unui ecran, aproape dublu de 8.8 ore petrecute jucându-se afară. Potrivit psihologului dr. Aric Sigman, până la vârsta de șapte ani, un copil născut în Marea Britanie poate petrece timp de un an, 24 de ore pe zi, în fața televizorului, calculatorului și a jocurilor video. Multor părinți le este extrem de greu să creadă acest lucru. Dar aceasta este o problemă la nivel mondial.

În urma unui studiu efectuat în SUA în 2010 s-a dovedit că copiii cu vârste cuprinse între opt și zece ani petrec, în medie, opt ore pe zi folosind dispozitive electronice în afara școlii, practic mai mult timp decât cel petrecut la școală. Cercetările au arătat, de asemenea, că prea mult timp petrecut de copii în fața ecranului poate duce la transformarea acestora în gameri patologici sau problemă.

Din cauza acestui lucru, este extrem de important ca părinții să gestioneze problema timpului petrecut în fața ecranului, din momentul introducerii dispozitivelor în viețile copiilor.

Iată câteva soluții în acest sens:

  1. Colaborând cu copilul, stabiliți regulile de petrecere a timpului în fața ecranului pentru întreaga familie și notați-le în așa fel încât copilul să le poată înțelege. Acestea pot fi cu privire la orice, inclusiv la comportamentul general (ex., ora de culcare, temele, curățenia în cameră), precum și cu privire la timpul petrecut pe tabletă.
  2. Stabiliți un program, specificând exact când copilul are voie și când nu are voie să petreacă timp în fața ecranului (ex., nu înainte de micul dejun sau după terminarea temelor).
  3. Faceți posibile excepții de la program, astfel încât să fie clare și să nu existe confuzie (ex., copilul poate petrece o oră pe tabletă în fiecare zi a weekendului, cu excepția cazului în care există un eveniment familial planificat, caz în care timpul petrecut pe tabletă poate fi redus).
  4. Limitați timpul și locul în care poate fi utilizat dispozitivul, bazându-vă pe regulile familiei (ex., nu în timpul cinei, nu în dormitor). Asigurați-vă că toată lumea din casă, inclusiv părinții, le respectă.
  5. Asigurați-vă că monitorizați folosirea de către copil a dispozitivului, astfel încât să știți că respectă regulile.
  6. Încercați să interacționați cu copilul când acesta este online sau se joacă pe un dispozitiv și manifestă un interes în ceea ce face. Discutați cu el despre ce face, ce joacă sau la ce se uită. Dacă nu va răspunde când este efectiv în fața ecranului, atunci vorbiți cu el despre acest lucru ulterior.
  7. Setați un cronometru pe dispozitivul copilului, astfel încât acesta să aibă un semnal clar privitor la momentul în care trebuie să lase dispozitivul.
  8. Blocați Wi-Fi-ul de pe dispozitive atunci când nu vreți ca cel mic să fie online (ex. înainte de școală, după orele 18, etc.).

Dacă și voi vă confruntați cu dificultăți în relația cu copiii referitor la modul în care folosesc dispozitivele și la excesele care apar în acest sens, vă asteptam la cabinetele noastre din București sau Cluj-Napoca sau pe www.gandestesanatos.ro, unde înregistrarea și primele 3 ședințe-lecții sunt gratuite. Pentru mai multe detalii puteți accesa pagina de Contact a site-ului și să realizați o programare.

NOU! Accesați gratuit primele 3 ședințe-lecții ale platformei de psihoterapie și dezvoltare personală online descărcând aplicația GandesteSanatos din AppStore si GooglePlay. Dacă doriți și interacțiune cu un psiholog vă puteți înregistra gratuit pe www.gandestesanatos.ro.

Psiholog Ioana Ionicioiu

0746 211 896

ioana.ionicioiu@psihosolutii.ro

www.gandestesanatos.ro

www.psihosolutii.ro